مقایسهی ساخت دو حکایت تمثیلی از مثنوی مولوی و مصیبت نامه عطّار
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
این مقاله درصدد بیان میزان ارتباط، شباهتها، تفاوتها و دخل و تصرّفات مولوی در مآخذ حکایتهای مثنوی برآمده است و از آنجا که توجّه به ساختار حکایتها راهی برای درک بهتر و بیشتر مفاهیم و نقاط اشتراک و افتراق آنهاست و حکایتهای تمثیلی مصیبت نامه ی عطّار یکی از مآخذ مولوی در مثنوی میباشد، نگارنده به بررسی حکایت تمثیلی «آن کس که در یاری بزد» در این دو اثر پرداخته و با مقایسهی عناصر روساختی (طرح و پیرنگ، شخصیّت و شخصیّتپردازی، گفت و گو و و بیان هنری، کشمکش و گره و مانع، زمان و مکان و صفحه پردازی، راوی و زاوید دید) و تحلیل زیر ساختی و درون مایه ی آن ها، تلاش نموده است پاسخ پرسش های زیر را دریابد: 1- آیا مولوی در مآخذ حکایتهای خود دخل و تصرّف کرده است؟ در این صورت چه تأثیری در روساخت و ژرفساخت حکایتها داشته است؟ 2- میزان به کارگیری عناصر داستانی در حکایتهای مثنوی و مآخذ آنها تا چه حدّی است؟ 3- مولوی در به کارگیری شگردهای هنری و بیانی تا چه حد پیش رفته و چه نتایجی به دست آورده است؟
منابع مشابه
مقایسه ی ساخت دو حکایت تمثیلی از مثنوی مولوی و مصیبت نامه عطّار
این مقاله درصدد بیان میزان ارتباط، شباهت ها، تفاوت ها و دخل و تصرّفات مولوی در مآخذ حکایت های مثنوی برآمده است و از آن جا که توجّه به ساختار حکایت ها راهی برای درک بهتر و بیشتر مفاهیم و نقاط اشتراک و افتراق آن هاست و حکایت های تمثیلی مصیبت نامه ی عطّار یکی از مآخذ مولوی در مثنوی می باشد، نگارنده به بررسی حکایت تمثیلی «آن کس که در یاری بزد» در این دو اثر پرداخته و با مقایسه ی عناصر روساختی (طرح و پ...
متن کاملگفتگو در حکایت خلیفه و اعرابی در سه روایت مثنوی، مصیبت نامه و جوامعالحکایات
گفتگوی اشخاص حکایت با یکدیگر از شگردهای شخصیتپردازی است. هر گفته نشانی از گویندة خود دارد و شخصیتها نیز با گفتگو خلق میشوند، همچنان که سخن گفتن هر کسی نیز نشانی از طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات و منش انسانی او دارد. بنابراین قدرت به کارگیری گفتگو در خلق شخصیت کار سادهای نیست و از عهدة هر کسی برنمیآید؛ بخصوص اگر اثر هنری به شعر باشد. در این نوشته با روش تحلیل محتوا به مقایسة عنصر گفتگو در حک...
متن کاملگفتگو در حکایت خلیفه و اعرابی در سه روایت مثنوی، مصیبت نامه و جوامعالحکایات
گفتگوی اشخاص حکایت با یکدیگر از شگردهای شخصیتپردازی است. هر گفته نشانی از گویندة خود دارد و شخصیتها نیز با گفتگو خلق میشوند، همچنان که سخن گفتن هر کسی نیز نشانی از طبقه اجتماعی، میزان تحصیلات و منش انسانی او دارد. بنابراین قدرت به کارگیری گفتگو در خلق شخصیت کار سادهای نیست و از عهدة هر کسی برنمیآید؛ بخصوص اگر اثر هنری به شعر باشد. در این نوشته با روش تحلیل محتوا به مقایسة عنصر گفتگو در حک...
متن کاملفرجام شناسی در الهی نامه و مصیبت نامه عطار نیشابوری
ایمان به مبدأ و معاد از ارکان حیاتی اعتقادات بشر است و سرآغاز دعوت پیامبران الهی نیز مؤمن نمودن مردم به غیب و واقعیت های نامحسوس است که دین خدا برآنها استوار است . از این رو در هر عصر و زمان بسیاری با کشش معرفت فطری و دینی از هر خدمتی به جامعه بشریت کوتاهی نکردند تا با مطالعه آیات الهی درجه فهم و یقین مردم را نسبت به مرگ و معاد فزون تر سازند .بدین مضمون در ادبیات عرفانی ما که انعکاسی از تفکر و ...
متن کاملبازتاب تمثیلی نفس امّاره در مثنوی مولوی
مولوی در مثنوی بر اهمیت شناخت نفس تأکید کرده است. وی برای به تصویر کشیدن نفس که مفهومی مجرد، انتزاعی و دور از ادراک انسان است، از میان مواد سازنده صور خیال، از تمثیل بهره گرفته تا بین نفس انسان و عناصر طبیعت ارتباط برقرار کند. از مراتب و درجات نفس نیز به نفس امّاره بیشتر توجه داشته و کوشیده است زشتیهای آن را از طریق تمثیلهای حیوانی و استفاده از عناصر اربعه و جمادات در حکایتها بازگو کند و بدین...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 8
صفحات 5- 26
تاریخ انتشار 2007-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023